مشاوره روانشناسی درمان افسردگی
نوشته شده توسط : سامان منطقی

انواع مشاوره افسردگی چیست؟

مشاوره درمان افسردگی انواع گوناگونی دارد که هر کدام ویژگی ها و مزایای رقابتی خاص خود را دارند و مراجعین بر اساس شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب می کنند. در ادامه به این پرسش پاسخ می دهیم که انواع گوناگون مشاوره روانشناسی چیست؟

1- مشاوره روانشناسی حضوری

اولین سبک ارتباط با مشاور برای درمان افسردگی است. در این نوع، مراجعین در مرکز مشاوره افسردگی حضور پیدا می کنند و با مشاور افسردگی جلسه حضوری برگزار می کنند.

بسته به تخصص مشاورین، مرکز مشاوره افسردگی تعرفه مشخصی برای جلسه مشاوره درمان افسرگی تعیین می کند.

2- مشاوره افسردگی آنلاین

یکی از پرمخاطب ترین انواع جلسات مشاوره برای درمان افسردگی، مشاوره افسردگی آنلاین یا غیرحضوری است.

در این حالت، مشاور و مراجع از طریق تماس اینترنتی، جلسه مشاوره درمان افسردگی را برگزار می کنند و به صورت صوتی و تصویری در تماس هستند. به دلیل تصویری بودن ارتباط، کیفیت جلسات مشاوره افسردگی آنلاین در بالاترین حد ممکن قرار دارد.

می توانید در سایت ویکی روان از خدمات مشاوره آنلاین درمان افسردگی از سراسر دنیا استفاده نمائید.

3- مشاوره تایپی

مشاوره تایپی یک سبک دیگر از مشاوره آنلاین درمان افسردگی است! با این تفاوت که مشاور و کاربر به صورت تایپی در تماس هستند و جلسه مشاوره روانشناسی افسردگی را برگزار می کنند.

مشاوره افسردگی تلگرام یا واتساپ، از همین نوع جلسات مشاوره اینترنتی می باشند.

معمولا جلسات مشاوره افسردگی تلگرام، زمان بر، دشوار و کم اثر هستند. به همین خاطر درمان قطعی و اصولی در جلسات مشاوره افسردگی تلگرام و تایپی صورت نمی گیرد.

4- مشاوره افسردگی تلفنی

نوعی دیگر از مشاوره افسردگی غیرحضوری، مشاوره افسردگی تلفنی می باشد که طرفین به صورت صوتی در تماس می باشند.

جلسات مشاوره افسردگی تلفنی به نسبت مشاوره افسردگی تلگرام از اثربخشی بیشتر برخوردار می باشند اما به دلیل عدم وجود ارتباط تصویری مانند مشاوره اینترنتی افسردگی، از اثرگذاری کمتری برخوردار می باشد.

فرآیند مشاوره افسردگی چیست؟

در جلسه مشاوره روانشناسی افسردگی، روانشناس به دنبال دلایلی از جمله شرایط استرس زا، گذشته بیماری و یا حتی شرایط محیطی نامناسب می گردد که موجب بروز افسردگی در مراجع شده است. همانطور که پیش تر در ویکی روان گفته شد، تمرکز در جلسات مشاوره افسردگی بر روی گفتگو بین روان شناس و مراجع می باشد اما در جلسات مشاوره افسردگی شدید احتمالا نیاز به دارو درمانی نیز باشد!

بسیاری از مطالعات و نظر سنجی بین مراجعین، تاثیرگذاری مشاوره درمان افسردگی شدید را تصدیق می کنند و معتقدند درمانی موثر برای انواع افسردگی است. جالب است بدانید در بیشتر موارد، استفاده از مشاوره افسردگی آنلاین یا حضوری، حتی بدون مصرف دارو، برای از بین بردن این بیماری بسیار مفید بوده است.

مشاوره درمان افسردگی چه مزیتی دارد؟

حالا که متوجه شدیم تعریف مشاوره افسردگی چیست و چه کاربردی دارد، باید به مزایای مشاوره درمان افسردگی هم اشاره شود.

از مهم ترین مزایای مشاوره روانشناسی افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کاهش استرس کمک می‌ کند
  • مشاوره روانشناسی افسردگی دید جدیدی نسبت به مشکلات به شما می ‌دهد
  • می توانید راحت ‌تر به درمان خود ادامه دهید
  • می توانید از آن برای یادگیری نحوه کنار آمدن با عوارض جانبی داروی خود استفاده کنید
  • در جلسه مشاوره درمان افسردگی شما یاد می ‌گیرید که درباره شرایط خود با دیگران صحبت کنید
  • به شما کمک می‌ کند علائم اولیه بدتر شدن افسردگی را تشخیص دهید

جلسه مشاوره روانشناسی افسردگی چقدر طول می‌ کشد؟

اینکه جلسه مشاوره افسردگی چقدر طول می کشد به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد.

در حالی که برخی افراد ممکن است نیاز به درمان کوتاه‌ مدت داشته باشند، تعدادی دیگر به دلیل ریشه دار بودن دلایل بروز بیماری افسردگی، نیاز به جلسات مشاوره روانشناسی افسردگی طولانی مدت داشته باشند.

مطالعات نشان می‌ دهند درمان طولانی ‌مدت برای این شرایط منجر به بهبود بیشتر علائم افسردگی و رضایت از زندگی و عملکرد اجتماعی فرد متقاضی خدمات مشاوره روانشناسی افسردگی می ‌شود.

همچنین ممکن است خطر عود مجدد را بعد از بهبودی کاهش دهد. پس از چند جلسه مشاوره افسردگی شدید، شما و درمانگرتان می توانید علائم افسردگی را کنترل کنید تا بدتر از این نشود و با گذشت زمان، شما با الگوهای زندگی خود آشنا خواهید شد که ممکن است دلایل بروز افسردگی را تحریک کرده باشند.

قبلا از مشاوره درمان افسردگی نگرفتم؟ چرا دوباره مراجعه کنم؟

اگر افسردگی مقاوم به درمان داشته باشید، ممکن است قبلا شرکت در جلسه مشاوره روانشناسی درمان افسردگی را امتحان کرده باشید و احساس می‌کنید که این کار موثر نیست. اما ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به آن فرصتی دوباره بدهید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از امتحان دوباره جلسه مشاوره افسردگی به آنها توجه کنید:

  • به دلایلی فکر کنید که باعث شدند در گذشته درمان مفیدی پیدا نکنید. چرا موثر نبود؟ به چه درمانی نیاز داشتید؟
  • در نظر بگیرید از درمان چه می‌ خواهید؟ آیا می‌ خواهید مشکلات خاصی را برطرف کنید؟ آیا می‌ خواهید روی اتفاق‌ های ناراحت ‌کننده گذشته کار کنید؟ به سمت اهدافتان پیش روید
  • می‌خواهید با درمانگر قبلی خود ادامه دهید؟ حتی اگر درمان برای آخرین بار موثر نبود، این بدان معنا نیست که مشاور روانشناس اشتباهی را انتخاب کرده اید. اگر این بار اهداف خاصی داشته باشید، ممکن است نتیجه جلسه مشاوره افسردگی متفاوت از قبل باشد. مراجعه به درمانگر افسردگی قبلی آسان‌ تر است، زیرا او گذشته و وضعیت شما را از قبل می ‌شناسند
  • امتحان کردن یک فرد جدید را در نظر بگیرید. دقت کنید درمانگری که به او مراجعه می کنید، تجربه و تخصص روان‌ درمانی، خصوصا درمان افسردگی را داشته باشد. درمانگری انتخاب کنید که او را دوست دارید و به او احترام می ‌گذارید. از خودتان بپرسید آیا احساس می‌ کنید که هر دوی شما می‌ توانید به طور موثر با هم کار کنید. اگر شما و درمانگرتان با هم جور نباشید، به نظر نمی ‌رسد که درمان جواب دهد. بنابراین می توانید فرد جدیدی را برای مشاوره روانشناسی افسردگی امتحان کنید. حتی ممکن است بخواهید قبل از انتخاب با چند درمانگر ملاقات کنید و در مورد رویکردهای آنها بیشتر بدانید و در مورد اهداف خود صحبت کنید.
  • به مشاور روانشناس خود زمان دهید. هنگامی که به یک درمانگر مراجعه کردید، فرصت دهید تا درمان موثر واقع شود و پس از چند جلسه تسلیم نشوید. اگر در طی جلسات مشاوره افسردگی شدید، تمرین هایی برایتان تنظیم می کند، حتما تحت هر شرایطی آنها را انجام دهید. مشاوره افسردگی آنلاین و حتی حضوری تنها با گوش دادن به صحبت های مشاور به ثمر نمی نشیند

صحبت آخر درباره درمان افسردگی با مشاوره روانشناسی از ویکی‌ روان

زندگی با افسردگی گاهی اوقات احساس طاقت‌ فرسایی ایجاد می‌ کند. کار کردن با یک متخصص سلامت روان (مشاور روانشناس) در یک رابطه درمانی، برای شما محیطی فراهم می ‌کند تا با شناسایی افکار، احساسات و الگوهای رفتاری، علائم افسردگی خود را کاهش دهید. همچنین در طی جلسات مشاوره درمان افسردگی، مشاوره به شما کمک می ‌کند مهارت ‌ها و تکنیک‌ های مقابله جدید را یاد بگیرید تا علائم را بهتر کنترل کنید.

مشاوره کوتاه ‌مدت که معمولا ۶ ماه یا کمتر طول می‌ کشد برای درمان افسردگی خفیف مناسب است. اما افسردگی های شدید به مدت زمان بیشتر برای درمان نیاز دارند.

این نکته را در ذهن داشته باشید:

افسردگی شما یک شبه به وجود نیامده است که با یک یا دو جلسه مشاوره افسردگی هم درمان شود. باید روند درمانی را با دقت و تمرکز بالا طی کنید تا با موفقیت مشاوره روانشناسی افسردگی انجام شود.

منبع: مشاوره درمان افسردگی ویکی روان




:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 120
|
تعداد امتیازدهندگان : 33
|
مجموع امتیاز : 33
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: